Όταν η Νευροεπιστήμη συναντά το Life Coaching.

 Όταν η Νευροεπιστήμη συναντά το Life Coaching!



Μέχρι πριν από μερικές δεκαετίες, οι επιστήμονες πίστευαν ότι ο εγκέφαλος είναι ένα «μη ανανεώσιμο» όργανο. Με αλλά λόγια ότι μέχρι την ενηλικίωση έχουμε έναν καθορισμένο αριθμό εγκεφαλικών κυττάρων (νευρώνες) και ότι στη συνέχεια αυτά πεθαίνουν σιγά-σιγά καθώς μεγαλώνουμε.

Τις τελευταίες δεκαετίες, μελέτες στη νευροεπιστήμη, έχουν δείξει ότι το «προεπιλεγμένο δίκτυο» με το οποίο γεννηθήκαμε μπορεί να αλλάξει. Ο τρόπος με τον οποίο γίνεται αυτό, είναι μέσω της παραγωγής νευροχημικών και μοριακών αλλαγών στους νευρώνες. Παράλληλα,  έχει αποδειχθεί ότι νέοι νευρώνες παράγονται κατά τη διαδικασία εκμάθησης καινούριων τρόπων σκέψης και συμπεριφοράς. 

Η γνωστοποίηση αυτών των πληροφοριών προσφέρει σε coach και coachees, όχι μόνο κίνητρο για να συνεχίσουν την πορεία προς την «αλλαγή» αλλά και την αυτοπεποίθηση για την αποτελεσματικότητα του life coaching, αφού αυτό πλέον είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο! 

Ας δούμε λοιπόν, πως αντιδρά ο εγκέφαλος μας σε δυο θεμελιώδη εργαλεία του life coaching, τις δυναμικές ερωτήσεις και την στοχοθεσία.

Δυναμικές ερωτήσεις  

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι προγραμματισμένος να αναζητά μια απάντηση όταν τίθεται μια ερώτηση. Όταν μας κάνουν ερωτήσεις που “γεννούν” νέες σκέψεις και προοπτικές, διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου ενεργοποιούνται καθώς αναζητά μια απάντηση. Αυτή η ενεργοποίηση, οδηγεί σε πολύ βαθύτερα επίπεδα μάθησης σε σύγκριση με την αφήγηση, την ανταλλαγή πληροφοριών ή την παροχή των απαντήσεων!

Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι επίσης το συμπέρασμα των συμπεριφορικών επιστημόνων, ότι και μόνο το να θέτουμε ερωτήσεις για τις μελλοντικές αποφάσεις κάποιου, αυξάνει σημαντικά τις πιθανότητες λήψης τους, ένα φαινόμενο γνωστό ως «απλή επίδραση μέτρησης». Το 1993, οι κοινωνικοί επιστήμονες Vicki Morwitz, Eric Johnson και David Schmitlein διεξήγαγαν μια μελέτη με περισσότερους από 40.000 συμμετέχοντες, η οποία αποκάλυψε ότι και μόνο η απλή ερώτηση σε κάποιον για το εάν επρόκειτο να αγοράσει ένα νέο αυτοκίνητο μέσα σε έξι μήνες, αύξανε τα ποσοστά αγοράς τους κατά 35%. Μια τέτοια αποκάλυψη φέρνει νέο νόημα στην φράση “Δυναμικές ερωτήσεις”!


Στοχοθεσία 


Ας δούμε τώρα, το πως ο καθορισμός στόχων αλλάζει τον τροπο λειτουργίας του εγκεφάλου μας.

Όταν θέτουμε στόχους, το μέρος του εγκεφάλου μας που δημιουργεί συναισθήματα (η αμυγδαλή) αξιολογεί το βαθμό στον οποίο ο στόχος είναι σημαντικός για εμάς. Παράλληλα, το τμήμα του εγκεφάλου μας που είναι υπεύθυνο για την επίλυση προβλημάτων (ο μετωπιαίος λοβός), καθορίζει τα θετικά αποτελέσματα της επιτυχίας κάποιου στόχου. Από την στιγμή που καθορίζουμε έναν στόχο, η αμυγδαλή και ο μετωπιαίος λοβός συνεργάζονται για να μας κρατήσουν συγκεντρωμένους και να κατευθυνθούμε προς τις καταστάσεις και τις συμπεριφορές που οδηγούν στην επίτευξη του. Λόγω της νευροπλαστηκότητας του εγκεφάλου, ο καθορισμός στόχων κυριολεκτικά αλλάζει τη δομή του, έτσι ώστε να είναι βελτιστοποιημένη για την επίτευξη τους!

Η μελέτη ορόσημο, που ήρθε ως απόδειξη των παραπάνω, έγινε στο Πανεπιστήμιο του Τέξας σε ασθενείς με σκλήρυνση κατά πλάκας. Η σκλήρυνση κατά πλάκας είναι μια εξαιρετικά σοβαρή εκφυλιστική ασθένεια του εγκεφάλου με εξουθενωτικά συμπτώματα όπως μούδιασμα, διαταραχή της ομιλίας, απώλεια μυϊκού συντονισμού και σοβαρή κόπωση. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι ασθενείς με ΣΚΠ που έθεσαν φιλόδοξους στόχους ευεξίας είχαν λιγότερο σοβαρά συμπτώματα σε σύγκριση με τους υπόλοιπους. Στην πραγματικότητα, ο καθορισμός στόχων τους βοήθησε σημαντικά να θεραπεύσουν τον εγκέφαλο τους!



Σε αυτό το σημείο, ερχόμαστε να επικυρώσουμε με επιστημονικές αποδείξεις ότι τα δυο ίσως ισχυρότερα και πιο “πολυχρησιμοποιημένα” εργαλεία του life coaching, επηρεάζουν τον τροπο λειτουργίας του εγκεφάλου, με αποτέλεσμα την εκμάθησης νέων τρόπων σκέψης και συμπεριφοράς. Κάτι που για πολλούς γύρω μας θεωρείται ακατόρθωτο, εμείς έχουμε τα εργαλεία και την γνώση για να το καταφέρουμε! 


*Κλείσε μια δωρεάν αναγνωριστική συνέδρια life coaching, στο https://dynamiscoaching.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια