Ενεργητική Ακρόαση

 Ενεργητική Ακρόαση

Ως εργαλείο δημιουργίας μιας στενής σχέσης με τον coachee.



Ως ενεργητική ακρόαση (Active listening) ορίζεται ως η δεξιότητα της πλήρους προσήλωσης και κατανόησης των όσων υπώθηκαν απο τον συνολιτή. Κατά την διάρκεια αυτής της διαδικασίας, ο ακροατής κάνει φανερό ότι παρακολουθεί την συζήτηση μέσω λεκτικών και μη λεκτικών μέσων (πχ.νεύμα του κεφαλιού, οπτική επαφή κα.).


Ενεργητική Ακρόαση και coaching


Συμφωνα με τον ICF, μια από τις βασικές ικανότητες ενός Life Coach είναι η Ενεργήτικη Ακρόαση.

Γιατί όμως είναι τόσο σημαντική; 

Η ενεργητική ακρόαση είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να επιφέρουμε αλλαγές. Παρά τη δημοφιλή αντίληψη ότι η ακρόαση είναι μια παθητική προσέγγιση, τα κλινικά και ερευνητικά στοιχεία δείχνουν ξεκάθαρα ότι είναι ο πιο αποτελεσματικός παράγοντας που επιφέρει την αλλαγή της ατομικής συμπεριφοράς και την ομαδική ανάπτυξη.

Όταν οι άνθρωποι ακούγονται με προσοχή, τείνουν να ακούν τον εαυτό τους με περισσότερη προσοχή και να ξεκαθαρίζουν ακριβώς τι νιώθουν και τι σκέφτονται. Ως Coaches η κατανόηση των μηνυμάτων που θέλει να μας δώσει ο πελάτης, είναι ένα από τα σημαντικότερα στάδια σε μια συνέδρια.

Τέλος, η σωστή χρήση της ενεργητικής ακρόασης έχει ως αποτέλεσμα να κάνει τους πελάτες να ανοιχτούν και να χτίσουν εμπιστοσύνη με τον Coach.


8 Πρακτικές για την ανάπτυξη της δεξιότητας της Ενεργητικής Ακρόασης



1. Κρατήστε σημειώσεις

Σύμφωνα με την Dr. Stephanie Addo, η λήψη σημειώσεων βοηθά στην συγκέντρωση του Coach και στην ενεργή ακρόαση του πελάτη. Ταυτόχρονα, εξασφαλίζει την συγκέντρωση όλων των απαραίτητων πληροφοριών για την παροχή στοχευμένων ερωτήσεων. Με αυτόν τον τροπο εκείνος θα ξέρει ότι τον έχετε ακούσει και θα θέλει να ανοιχτεί περισσότερο.

2. Πρώτα ακούστε και μετά σκεφτείτε

Ακούστε πρώτα τι έχει να πει ο πελάτης και στη συνέχεια σκεφτείτε την απάντησή σας. Όταν προεξοφλείτε ότι γνωρίζετε την απάντηση, ενώ το άλλο άτομο συνεχίζει να μιλάει, δεν ακούτε πραγματικά αυτό που λέει. Για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε περισσότερο τον πελάτη μας, χρειάζεται να γνωρίζουμε ακριβώς τι μας επικοινωνεί. Η προσεκτική ακρόαση των λεγόμενων του, είναι αποδεδειγμένο ότι βοηθάει στην διαμορφώση μιας πιο στοχευμένης λύσης, κομμένης και ραμμένης στα μέτρα του (Andy Bailey).

3. Να είστε παρατηρητικοί.

Μέρος της ενεργητικής ακρόασης είναι η χρήση της παρατηρητικότητας σας. Αυτό σημαίνει να εντοπίζετε πράγματα που ο πελάτης σας μπορεί να μην γνωρίζει καν ότι λέει, όπως για παράδειγμα μοτίβα στη συμπεριφορά του. Συμφωνα με την Loren Margolis (Training & Leadership Success LLC) αυτή είναι μια δεξιότητα που μπορεί να αναπτυχθεί συνδέοντας το νόημα πίσω από τα λόγια των πελατών σας.

4. Να είστε περίεργοι

Σύμφωνα με τον Barrett McBride, Ph.D., MCC , ένας αποτελεσματικός τρόπος για να αναπτύξουν οι coaches την δεξιότητα της ενεργητικής ακρόασης είναι με την ανάπτυξη της περιέργειας για τον ίδιο τον πελάτη. Όταν είμαστε περίεργοι ακούμε πιο προσεκτικά, αναστέλλουμε την κρίση μας και είμαστε σε θέση να αναλογιστούμε μέσα από τα μάτια του πελάτη αυτά που ακούσαμε,

5. Πάρτε μια βαθιά ανάσα

Όταν ακούτε ενεργά, δοκιμάστε αυτήν την απλή τεχνική: πάρτε μια βαθιά, αργή αναπνοή πριν απαντήσετε σε οτιδήποτε λέει ο πελάτης σας. Αυτό σας αναγκάζει να σταματήσετε, να σκεφτείτε την απάντησή σας και αντικατοπτρίζει επίσης το γεγονός ότι ακούτε, αντί να προετοιμάζεστε μόνο για να απαντήσετε. Ο John Hittler, παρατηρεί ότι η δεξιότητα της ενεργητικής ακρόασης βελτιώνεται γρηγορότερα όταν παίρνετε βαθιές, αργές αναπνοές.

6. Να ηρεμείτε το μυαλό σας

Μία από τις καλύτερες δεξιότητες που μπορεί να αναπτύξει ένας Coach είναι να μάθει να ηρεμεί το μυαλό του. Αυτό μπορεί να εξασκηθεί καλύτερα μέσω του καθημερινού διαλογισμού. Ένα πλεονέκτημα της εξάσκησης του διαλογισμού είναι ότι μπορείτε να ηρεμήσετε το μυαλό, σε πραγματικό χρόνο, όταν χρειάζεται να εστιάσετε σε μια συνομιλία. Ηρεμώντας το μυαλό σας, μπορείτε να συνεισφέρετε σε μια συζήτηση κάνοντας τον πελάτη να αισθάνεται ότι τον ακούτε ενεργά, κάτι που τον βοηθάει να συνεδεθεί μαζί σας (Jon Dwoskin).

7. Προσοχή στην αναλογία ομιλίας  - ακρόασης

Η ενεργή ακρόαση των πελατών είναι το κλειδί για την δημιουργία στενών σχέσεων. Κατα την διάρκεια της ανάπτυξης της δεξιότητας της ενεργητικής ακρόασης, χρειάζεται να προσέχουμε την αναλογία ομιλίας- ακρόασης.  Σύμφωνα με την Kathi Graham-Leviss, η σιωπή είναι φίλος μας και ένα από τα βασικά εργαλεία, που μας βοηθάει να καταλάβουμε τι σκέφτεται πραγματικά ο πελάτης. Δώσε σε αυτόν τον χώρο να ακουστεί και σε εσάς τον χρόνο να αφομοιώσετε πραγματικά αυτά που λέει, κάνοντας στοχευμένες ερωτήσεις, και χρησιμοποιώντας τεχνικές προβληματισμού μέχρι να πάρετε μια ολοκληρωμένη απάντηση.

8. Aπαντήστε χρησιμοποιώντας τις εκφράσεις του πελάτη.

Η χρήση λεγόμενων και εκφράσεων του πελάτη, είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για τους coaches να επιδείξουν την κατανόηση των συναισθημάτων και των σκέψεων τους κατα της διάρκεια της συνεδρίας. Χρησιμοποιώντας εκφράσεις όπως “Σε ακούω να λες…”, “Αναφέρεις ότι…” επιτρέπουν στον πελάτη να καταλάβει ότι είναι το κέντρο του ενδιαφέροντος σας.

Οι επιστήμονες αποκαλούν το παραπάνω «φαινόμενο της ηχούς». Μία έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Journal of Language and Social Psychology ανακάλυψε ότι οι άνθρωποι που το εφαρμόζουν είναι καλύτεροι στο να χτίζουν σχέσεις συμπάθειας και ασφάλειας.



Η ενεργητική ακρόαση είναι κάτι περισσότερο από απλή προσοχή. Η ενεργητική ακρόαση είναι μια συγκεκριμένη δεξιότητα επικοινωνίας η οποία περιλαμβάνει την ελεύθερη και αδιαίρετη προσοχή στον ομιλητή. Στον τομέα του coaching, είναι μια δυναμική δέσμευση για την κατανόηση του πώς νιώθουν οι πελάτες και πώς βλέπουν τον κόσμο. Σημαίνει να παραμερίζονται οι προκαταλήψεις και οι πεποιθήσεις, τα άγχη και το προσωπικό συμφέρον των coaches, ώστε να μπορούν να βλέπουν τον κόσμο μέσα από τα μάτια του πελάτη τους και να οραματίζονται την προοπτική τους.


*Κλείσε μια δωρεάν αναγνωριστική συνέδρια life coaching, στο https://dynamiscoaching.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια